قوانین اجرایی :
• زبان مورد استفاده c++ و java خواهد بود.
• فایل سورس کد برنامه (تنها یک فایل برای هر سوال) از طریق نرم افزار برای داور ارسال شود.
• نام فایل ارسالی باید با نام سوال یکسان باشد ، بدون هیچ گونه پسوند و پیشوند.به طور مثال اگر نام سوال B باشد نام فایل ارسالی نیز باید B باشد.
• درهر تیم در طول مسابقات تنها یک نفر مجاز به ارسال پاسخ ها خواهد بود.
• یک مسابقه تمرینی قبل از مسابقه اصلی برگزار می شود . شرکت در مسابقه تمرینی برای کلیه تیم ها و کلیه اعضا گروه ها الزامی است.
• حد اکثر اعضای تیم 3 نفر می باشد.
• پس از برگزاری آزمون داوران از تیم ها به صورت آنلاین سوالاتی را در مورد پاسخ هایی که ارسال کرده اند خواهند کرد ، و از دانش آموزان می خواهند تا کد هایی را به صورت آنلاین و تصویری نوشته و توضیح دهند ، چنانچه برای داوران مشخص شود که پاسخ ارسال شده توسط تیم ، توسط اعضای تیم نوشته نشده است ، امتیاز تمام سوالات صفر در نظر گرفته خواهد شد.
تعداد سوالات و نحوه امتیاز دهی :
• سوالات در سه سطح a,b,c خواهند بود. وهر سوال به ترتیب یک ، دو ، و سه امتیاز خواهند داشت.
• تیمی که بیشترین امتیاز را در کمترین زمان بدست آورد برنده مسابقات خواهد بود.
• هر جواب اشتباه که به داوران ارسال شود 10 دقیقه به زمان سوال اضافه خواهد کرد.
خطاها :
• ارسال کدهایی که توسط اعضای تیم نوشته نشده اند.
• ارسال کدها بعد از زمان پایان مسابقه .
• عدم حضور به موقع در آزمون تصویری آنلان ( بعد از آزمون ).
این قوانین ممکن است تا قبل از مسابقات به روز رسانی شود. بررسی وب سایت جهت اطلاع از تغییرات بر عهده شرکت کنندگان می باشد.

معرفی

هدف از برگزاری لیگ ربات جنگنده هوشمند ایجاد یک رقابت پرهیجان در فضای کاملا علمی برای سنجش دانش فراگرفته شده دانش آموزان می باشد. در این لیگ، ربات ها با قرار گرفتن رو در روی هم سعی می‌کنند که رقیب خود را جستجو‌کنند و یک دیگر را از زمین مسابقه بیرون کرده و پیروز میدان باشند. اما هوشمند بودن ربات هاست که به جذابیت این رقابت می افزاید.

هر تیم در مسابقه تنها میتواند با یک ربات که شامل 1 تا 6 دانش آموز است شرکت کند.

تعریف رقابت

ربات ها بر روی یک زمین مسابقه (Dohyo) با تیم مقابل به رقابت پرداخته و باید سعی کنند یکدیگر را از رینگ مسابقه خارج کنند. ربات ها باید توسط دانش آموزان و مطابق محدودیت های قوانین که در ادامه ذکر شده است ساخته شده باشند.

مشخصات ربات­ها

دسته سنگین­وزن 19UلگونامحدودCm20Cm20M <= 3000g
غیرلگونامحدودCm20Cm20M <= 3000g

 

  • ربات باید داخل مربعی با ابعاد داده شده برای هر دسته­ بندی قرار گیرد.
  • وزن کل ربات در شروع مسابقه باید زیر وزن تعیین شده برای هر دسته ­بندی باشد.
  • یک ربات ممکن است بعد از شروع مسابقه ابعاد خود را گسترش دهد، اما نباید به صورت فیزیکی به قطعات جدا ازهم تبدیل شود و باید به صورت یک ربات متمرکز باقی بماند.
  • ربات­ها باید کاملا هوشمند باشند. به این معنی که هیچ گونه دخالت و یا کنترلی توسط انسان روی عملکرد ربات صورت نگیرد . اگر خلاف این موضوع توسط داوران تایید شود ربات از مسابقات حذف میشود.

محدودیت­های ربات­

  • استفاده از ابزار های ایجاد اختلال در ربات رقیب مثل فرستنده های مادون قرمز که برروی سنسورهای مادون قرمز ربات رقیب تاثیر گذار باشند ، ممنوع است.
  • استفاده از اجزایی که باعث شکستن یا آسیب­ زدن به پیست مسابقات (Dohyo) می­شوند مجاز نیست.
  • استفاده از مواد مایع، گازی، پودری یا سایر مواد و ذخیره­سازی آن­ها غیرمجاز است.
  • استفاده از هر گونه دستگاه اشتعال­زا غیرمجاز است.
  • استفاده از وسایلی که به ربات رقیب چیزی را پرتاب کنند غیرمجاز است.
  • استفاده از مواد چسبنده غیرمجاز است. تایرها و سایر اجزای ربات که در تماس با رینگ هستند، نباید قادر به بلند کردن و نگه­ داشتن یک کاغذ 4A استاندارد (g/m280) به مدت بیشتر از دو ثانیه باشند.
  • استفاده از دستگاه­ها و ابزارهای مکنده به منظور افزایش نیروی به سمت پایین از جمله پمپ خلاء غیرمجاز است.
  • در دسته سبک­ وزن تمامی اجزا به غیر از اجزای الکترونیکی ( همانند سنسورها، کنترلر­ها، موتورها و غیره) باید از مواد غیر فلزی ساخته شده باشند ( از جمله براکت موتور، سازه شاسی و غیره).
  • در دسته سنگین­ وزن انرژی ورودی ربات­های غیرلگویی نباید از V12 DC تجاوز کند و در حالت روشن بودن تمام موتورها بدون بار، توان کلی نباید از W12 تجاوز کند. منبع تغذیه رگوله شده در محل به منظور تست، مورد استفاده قرار می­گیرد. تیم­ها باید یک کابل باتری (یک طرف با کانکتور، یک طرف کابل) برای تست آماده کنند.
  • تمامی ربات ها باید از باتری بر روی ربات استفاده کنند و مجاز به استفاده از منبع تغذیه خارجی نمی باشند.

زمین مسابقه ( Dohyo)

Dohyo داخلی به سطح از زمین مسابقه گفته می شود که به رنگ مشکی و با یک خط مرزی به رنگ سفید مشخص می­شود. هرجایی بیرون از این منطقه، منطقه خارجی Dohyo نامیده می­شود.

ویژگی های زمین مسابقه

رینگ پیست مسابقه به شکل دایره بوده و ابعاد آن برای هر دو دسته رعایت می شود.

خط مرزی به صورت یک حلقه سفید با پهنای 5cm در لبه بیرونی سطح مسابقه مشخص  می شود.

  • برای تمام ابعاد پیست مسابقه ، محدوده خطای 5% اعمال می­شود.

قطر

خط مرزی

ماده

حداقل منطقه بیرونی

مانع

Cm120

Cm5

چوبی

Cm100

بله

 

موانع:

مانع به صورت یک استوانه که از داخل کاملا محکم شده در در مرکز پیست مسابقه با قطر و ارتفاع cm20 و به رنگ نقره­ای قرار گرفته است و یک خط مرزی نقره ای رنگ با پهنای 5 سانتی­متر دور مانع قرار گرفته است. هر مسابقه امکان دارد با مانع و یا بدون مانع اجرا شود.

محدوده بیرونی زمین

برای محافظت از ربات ها محدوده بسته ای قرار گرفته  که به آن زمین خارجی گفته می شود و می­تواند به هر شکل و رنگ و از هر جنسی باشد. این محدوده با رینگ پیست مسابقه اخلاف سطح داشته و پایین تر است. هم چنین محدوده  ای مشخص شده است که تیم ها پس از راه اندازی ربات باید از پیست فاصله گرفته و از آن خارج شوند.

مسابقه

هر مسابقه شامل 3 راند با حداقل زمان 3 دقیقه می باشد، مگر اینکه توسط داوران تمدید شود.

تیمی که 2 راند از مسابقه را برنده شود یا زودتر دو امتیاز برنده را در محدوده زمانی دریافت کند، برنده آن مسابقه است. یک تیم زمانی امتیاز برنده را دریافت می­کند و راند پایان می یابد که ربات رقیب را از پیست مسابقه خارج کرده باشد. اگر تیم ها دو امتیاز برنده را دریافت نکرده باشند  و زمان مسابقه به پایان برسد، تیمی برنده است که یک امتیاز برنده کسب کرده باشد.

هنگامی که محدودیت زمانی 3 دقیقه مسابقه به اتمام برسد و هیچ تیمی امتیازی کسب نکرده باشند یا امتیاز برابر کسب کرده باشند برنده رقابت توسط داور به یکی از روش های زیر مشخص میشود:

با انجام راند طلایی: تیمی برنده است که اولین امتیاز را کسب کند

توسط داور: زمانی که تعیین برنده مسابقه به عهده تصمیم مستقیم داوران است، نکات زیر مد نظر قرار خواهد گرفت:

شایستگی، تکنیک در حرکت ، عملکرد ربات ها ، دفاعی و تهاجمی بودن ربات ها

جایگذاری ربات:

در هنگام اجرای مسابقات تمامی ربات ها در محیطی قابل رویت عموم قرنطینه خواهند شد و تا پایان آخرین مسابقه در هر مرحله قرنطینه ادامه خواهد داشت.

بر اساس دستورالعمل داوران، کاپیتان هر دو تیم برای قرار دادن ربات های بر روی رینگ فراخوانده می شوند. رینگ به 4 قسمت تقسیم می شود. ربات­ها همیشه باید در 2 ربع مخالف که توسط داور مشخص میشود  قرار بگیرند. ربات­ها می­توانند در هر قسمتی از این ربع­ دایره­ها قرار داده شوند ولی باید قسمتی از ربات ها در تماس با دایره سفید بیرونی باشند. پس از قرارگیری در مکان­های مورد نظر، ربات­ها اجازه ندارند تحت هیچ شرایطی جابه­جا شوند.

آغاز رقابت

هنگامی که داور شروع مسابقه را اعلام می­کند، تیم­ها ربات­هایشان را راه اندازی می­کنند و بعد از 5 ثانیه توقف، ربات­ها آغاز به کار می­کنند. در عرض این 5 ثانیه بازیکنان باید از رینگ خارج شوند. اگر توسط داور مشخص شود که 5 ثانیه توقف رباتی رعایت نمی شود امتیاز آن راند را از دست خواهند داد.

مسابقه تنها با اعلام داور متوقف یا مجددا از سر گرفته می­شود.

با اعلام داور، مسابقه پایان می­پذیرد و هر دو تیم ربات­های خود را از محوطه مسابقه خارج می­کنند.

زمان مسابقه

مدت زمان: زمان مسابقه 3 دقیقه است که با دستور داور آغاز و پایان می­پذیرد.

تمدید: اگر یک مسابقه توسط داور تمدید شود، حداکثر به مدت 3 دقیقه ادامه خواهد یافت.

توقف زمان مسابقه: موارد زیر در زمان مسابقه محاسبه نمی شود:

زمان اتمام راند تا شروع راند بعد. زمان استاندارد بین هر راند 30 ثانیه می باشد.

زمانی که داور توقف مسابقه را اعلام کرده است، تا این که شروع مجدد را اعلام کند.

شروع مجدد

در شرایط زیر داور اعلام شروع مجدد خواهد کرد:

ربات­ها به مدت 5 ثانیه در یکدیگر گیر کرده و یا به دور یکدیگر بدون هیچ پیشرفت قابل ملاحظه­ای بچرخند. اگر فرایند پیشرفت واضح نباشد داور می­تواند به منظور رسیدن به پیشرفت قابل ملاحظه این زمان را تا 30 ثانیه تمدید کند.

هر دو ربات 30 ثانیه بدون هیچ پیشرفتی حرکت کنند یا توقف کرده باشند.

ربات­ها به مدت 5 ثانیه بدون تماس با یکدیگر متوقف و بدون حرکت باقی بمانند. ( در زمان کاملا یکسان)

 اگر یک ربات به مدت 5 ثانیه متوقف شود، به این معنی می­باشد که تمایلی به مبارزه ندارد. در این حالت ربات رقیب امتیاز آن راند را دریافت می کند.

اگر هر دو ربات در زمان یکسان منطقه بیرونی رینگ را لمس کنند و مشخص نباشد که کدام یک اول منطقه بیرون رینگ را لمس کرده­اند، مسابقه مجددا تکرار می­شود.

 امتیاز برنده زمانی داده می شود که:

یک تیم به صورت قانونی ربات رقیب را هل دهد تا به فضای بیرونی رینگ برخورد کند ( محدوده  خارجی پیست).

ربات رقیب، محدوده بیرونی رینگ را لمس کند.

هر کدام از موارد بالا که درست در زمان اعلام پایان مسابقه روی دهد امتیاز محاسبه نمی شود.

زمانی که یک ربات چرخ­دار روی رینگ در حالت برعکس ، چپ کرده باشد یا شرایط مشابه، امتیاز به حساب نیامده و مسابقه ادامه خواهد داشت.

رقابت فردی شامل مسابقات گروهی و حذفی است. مشخصات سیستم رقابتی توسط تعداد تیم­ها تعیین می­شود.

رقابت فنی

 برای انجام این چالش ها نیازی به تغییر در ساختار مکانیکی و الکترونیکی ربات نمی باشد و تنها ماموریت ربات تغییر می کند که نیاز به برنامه نویسی برای مامورت جدید خواهد بود.

نمونه ­های وظایف در رقابت فنی :

ربات از یک محل تصادفی با جهات تصادفی شروع می کند. سپس کارهای زیر را انجام می­دهد: به سمت مانع برگردد (3 امتیاز)- به سمت جلو و به منطقه نقره ای برود (1 امتیاز)- توقف (1 امتیاز)

ربات روی مرز سفید شروع کرده و به سمت مانع حرکت می کند و یک بطری در منطقه سیاه وجود دارد. سپس ربات کارهای زیر را انجام می­دهد: به دنبال بطری گشته و در مقابل آن به مدت 2 ثانیه توقف می­کند (2 امتیاز)- بطری را به بیرون میدان هل می­دهد (2 امتیاز)- ربات توقف کرده و نباید فضای بیرون رینگ را لمس کند ( 1 امتیاز).

 

رقابت ربات های متحد ( سوپر تیم)

رقابت متحد 2 ربات در مقابل 2 ربات است. 2 ربات تشکیل یک تیم متحد را داده و با یک تیم متحد دیگر به رقابت می­پردازند.

تفاوت بین رقابت­های مسابقه و متحد در شرایط قرارگیری ربات­ها و برنده ­شدن است.

قرارگیری ربات­ها:

بر اساس دستورالعمل داوران، کاپیتان هر چهار تیم برای قرار دادن ربات های بر روی رینگ فراخوانده می شوند .رینگ به 2 قسمت تقسیم می شود. ربات­ها همیشه باید در 2 نیم دایره مخالف که توسط داور مشخص میشود  قرار بگیرند. ربات­ها می­توانند در هر قسمتی از این نیم دایره­ قرار داده شوند ولی باید قسمتی از ربات ها در تماس با دایره سفید بیرونی باشند. پس از قرارگیری در مکان­های مورد نظر، ربات­ها اجازه ندارند تحت هیچ شرایطی جابه­ جا شوند.

امتیاز برنده در صورتی اهدا می­شود که تمام ربات­های تیم رقیب از رینگ خارج شده باشند.

رفتار بازیکنان در طول مسابقه

 اگر بازیکنان هر کدام از رفتارهای توصیف شده در زیر را انجام دهند، به عنوان سرپیچی از قوانین اعلام شده و با آنها مطابق قوانین برخورد می شود.

 متخلف حق هیچ­گونه اعتراضی نخواهد داشت.

بازیکنی که کلمات توهین­آمیزی را به رقیب و یا داوران بگوید و یا دستگاه­های صدا در ربات قرار دهد تا کلمات توهین­آمیز به کار برد و یا آن­ها را بر بدنه ربات بنویسد و یا هر عمل توهین­آمیزی را انجام دهد، از قوانین سرپیچی کرده است و باعث حذف تیم از مسابقات می شود.

اگر داور دستور توقف مسابقه نداده باشد و اعضای تیم ها بخشی از بدنشان و یا هر گونه قطعه ای را به منظور خارج کردن ربات رقیب از رینگ و یا حمایت از ربات خود وارد رینگ کنند بازنده آن راند خواهند بود.

اگر تیمی درخواست توقف مسابقه بدون هیچ دلیل مناسبی داشته باشد امتیاز آن راند را از دست خواهد داد.

اگر آماده سازی ربات برای شروع مجدد بیشتر از 30 ثانیه طول بکشد امتیاز آن راند را از دست خواهند داد، مگر اینکه داور زمان را تمدید کند.

اعتراض و توهین به تصمیمات داور باعث حذف تیم از مسابقات می شود.

آسیب­ها و سوانح در طول مسابقه

درخواست توقف مسابقه:

یک ربات در صورتی که در طول مسابقه آسیب ببیند کاپیتان می­تواند درخواست توقف مسابقه را داشته باشد. اگر داور اجازه متوقف مسابقه را بدهد 2 دقیقه زمان برای رفع اشکال به آن تیم داده خواهد شد.

توان ادامه مسابقه نباشد:

زمانی که به دلیل آسیب و یا سانحه دیدن، ربات شرایط ادامه مسابقه را نداشته باشد، امتیاز آن مسابقه را از دست خواهد داد و رقیب برنده آن مسابقه می شود.

مسئولیت محافظت از ربات هر تیم بر عهده اعضای آن تیم خواهد بود و کمیته فنی هیچ گونه مسئولیتی در این قبال نمی پذیرد.

قوانین نسخه آزمایشی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد که اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین کمیته فنی هیچ گونه مسئولیتی در این قبال ندارد و ملاک برگزاری مسابقه آخرین نسخه قوانین خواهد بود.

در موارد پیش بینی نشده در قوانین تصمیم نهایی توسط داوران و کمیته فنی مسابقات گرفته می شود

این قوانین ممکن است تا 10 روز قبل از مسابقه تغییرات جزیی داشته باشد، بنابراین به اطلاعیه ها توجه نمایید.

معرفی لیگ

این لیگ از معروف ترین لیگهای مسابقات رباتیک است. رباتها در این لیگ باید دارای سنسورهایی باشند تا بتوانند تفاوت رنگ سیاه و سفید را تشخیص داده و با توجه به قوانین، مسیر اصلی را طی کنند. سرعت و دقت هر ربات تعیین کننده رتبه هر تیم است و تیمی که در کم ترین زمان مسیر را طی کند برنده است.

تعداد اعضا هر تیم

 هر تیم میتواند حداکثر 6 نفر عضو اصلی داشته باشد. در هنگام رکود گیری فقط دو نفر از اعضا تیم می توانند کنار زمین مسابقه بایستند.

ابعاد ربات

 حداکثر ابعاد ربات 25×25 ×25 سانتیمتر است و این ابعاد بدون جدا کردن وسایل از بدنه ربات است همچنین برای تست صحت ابعاد ربات باید در جعبه ای به این ابعاد قرار بگیرد.

قوانین اجرایی

ارتباط رباتها با لپ تاپ یا هر سیستم خارجی به صورت باسیم و یا بی سیم ممنوع است و رباتها باید مستقل و هوشمند عمل کند.

ربات باید توسط اعضای تیم ساخته شود و استفاده از رباتهای آماده در بازار ممنوع است.

هر تیم تنها میتواند یک ربات داشته باشد. وجود بیش از یک ربات ساخته شده و سرهم بندی شده در مسابقات ممنوع است. و میتواند باعث حذف آن تیم گردد.

زمین مسابقه

زمین مسابقات از جنس چوب MDF یا نئوپان است.  رنگ زمین مسابقات سفید رنگ میباشد ( سعی میشود رنگ معروف به سفید برفی استفاده شود ) .

مسیر زمین مسابقه

خطوط مشکی رنگ در زمین سفید رنگ یا بلعکس خطوط سفید رنگ در زمین مشکی ، با عرض تقریبی بین 16 تا 20 میلی متر میباشد که مسیر حرکت ربات را تعین میکند.

بریدگی: مسیر میتواند دارای بریدگیهایی با حداکثر فاصله 8 سانتی متر باشد.

انحنا: در مسیر حرکت ربات ممکن است انحنایی باحداقل شعاع 15 سانتیمتر قرار بگیرد.

زوایا: مسیر ممکن است دارای خطوط زاویه دار باشد که حداکثر زاویه خارجی 110 درجه است.

حلقه: مسیر میتواند دارای یک یا چند حلقه بسته (Loop) باشد.

در طول مسیر ممکن است تقاطع های مثبت شکل در مسیر قرار بگیرند که در  این صورت ربات باید مسیر مستقیم را طی کند.

تغییر رنگ: ممکن است در قسمتی از مسیر زمینه سفید رنگ با خطوط مشکی برعکس شوند و به زمینه مشکی رنگ با خطوط سفید تغییر رنگ پیدا کند. در این مسیر ممکن است تمامی حالات بالا، به جز حلقه ، در مسیر قرار بگیرد. قابل توجه است که قبل از ورود به محیط معکوس، مسیر حداقل 10 سانتیمتر صاف میشود.

تغییر پهنای مسیر: ممکن است در قسمتی از مسیر پهنای خطوط تغییر کنند. پهنای مسیر 2.5 سانتی متر از یک سمت و یا هر دو سمت میتواند افزایش پهنا داشته باشد. طول خط حداقل 15 سانتیمتر است.

بریدگی سر پیچ: ممکن است در مسیر پیچ بریدگی قرار بگیرد که طول این بریدگی حداکثر 7 سانتیمتر و زاویه این بریدگی حداکثر 45 درجه است

پایان مسیر:

در پایان مسیر ربات به یک فضای تماما مشکی رنگ، با طول و عرض45 سانتیمتر میرسد که ربات باید در این محیط بایستد. در غیر این صورت امتیاز این قسمت را از دست میدهد.

 

تغذیه ربات

رباتها میتوانند از باتری و یا منبع تغذیه شخصی و یا منبعی که توسط کمیته فنی و اجرایی تهیه شده است استفاده کنند.

در صورت استفاده از منبع تغذیه هرگونه کشیده شدن ربات توسط سیم ها که توسط داور مشاهده شود، باعث حذف آن رکورد میگردد.

 

نکات چالشها:

فاصله ی هر دو خط موازی حداقل 15 سانتیمتر است.

بعد از هر تغییر، حداقل 10 سانتیمتر خط صاف وجود دارد.

 تمامی اعداد مربوط به زمین مسابقه و مسیرها دارای حداکثر 10 درصد خطا هستند.

از هر یک از چالشها ممکن است صفر تا چندین بار استفاده شود.

نحوه برگزاری

مسیر مسابقه به چند بخش تقسیم بندی شده است. در این مسیر چالشهای متنوعی قرار دارد. تکمیل هر بخش در صورت عدم تکمیل کامل زمین یک رکورد است)به عنوان مثال طی کردن مسیر کامل A تا B تیمی که مسیر را در زمان کمتری طی کرده باشد امتیاز بیشتری دارد.

مسابقه میتواند در چندین مرحله برگزار گردد.

 قرنطینه: قبل از رونمایی زمین، تمامی تیمهای شرکت کننده باید ربات خود را به کمیته لیگ تحویل دهند تا در قرنطینه بماند. تغییر کد ربات بعد از رونمایی از زمین مسابقات ممنوع میباشد. همچنین زمین به صورت کاملا محرمانه توسط کمیته لیگ مسیریاب طراحی و ساخته میشود و به صورت همزمان برای تمامی تیمها رونمایی میشود.

زمان و تعداد رکوردها : هر تیم می تواند 3 رکورد را ثبت کند و چندین باراقدام به رکورد گیری کند . از بین 3 رکورد هر تیم،  بهترین رکورد به عنوان امتیاز هر تیم ثبت میشود.

زمان سه بار رکورد زدن برای هر تیم 15 دقیقه است و این زمان از لحظه اعلام داور شروع میشود.

اگر زمان تمام شود، ربات تیم شرکت کننده در هر جای زمین قرار بگیرد رکورد آن ثبت میشود و از ادامه دادن مسیر باز می ماند.

در هنگام ثبت رکورد تیمها میتوانند تایرها، سنسورها، چسب، باتری و ... را تغییر دهند یا تنظیم کنند اما تعویض  آیسی های قابل برنامه ریزی مانند میکرو کنترلر ، یا هر قطعهای که باعث تغییر کد شود ممنوع است.

تمامی رکوردها و زمانها توسط کرنومترهای دقیق و یا سنسورهای مخصوص اندازه گیری میشوند

تیمها در صورت هرگونه اعتراضی، باید آن را به صورت کتبی به کمیته و داوران تحویل دهند. تشخیص و محاسبه امتیازها تماما توسط داوران هر لیگ انجام میشود و تصمیم نهایی به عهده داوران هر لیگ است.

تخلفات:

موارد زیر باعث بازگشت ربات به ابتدای مسیر میشود:

طی کردن مسیر در جهت عکس

چرخیدن ربات به دور خود بیش از 5 ثانیه.

گم کردن مسیر و خارج شدن از مسیر اصلی و بازگشت به مسیر در نقاط دیگر.

وارد نشدن به حلقه ها یا رد کردن پیچها ، خروج از مسیر محسوب میشود.

در صورتی که داوران تشخیص دهند تیمی مسیر اصلی را به صورت حفظی به ربات داده است و ربات هوشمند نیست، تیم به صورت کامل از مسابقات حذف میشود.

استفاده از رباتهای آماده و ساخته نشدن ربات توسط اعضای تیم.

امتیازدهی

مصاحبه فنی: این مصاحبه برای صلاحیت شرکت هر تیم در مسابقات برگزار می شود. در این مصاحبه سوالات علمی درباره رباتی که تیم شرکت کننده ساخته است پرسیده میشود. در صورت پاسخ به تمامی سوالات ، تیم شرکت کننده مقداری امتیاز کسب میکند. امتیاز دهی این بخش برعهده داوران است و سوالات هر تیم متفاوت و متناسب با ربات ساخته شده تیم شرکت کننده است. در صورتی که داوران تشخیص دهند که اعضای تیم ربات خود را نساخته اند تیم صالحیت شرکت در مسابقات را نخواهد داشت.

تیمهایی که رکورد زمانی کمتری را در زمان کمتری مسیر کامل را طی رتبه بهتری خواهند داشت.

ربات شرکت کننده با تکمیل هر بخش یک رکورد ثبت می کند و اگر از ادامه دادن مسیر بازماند رکوردی که برای اتمام بخش قبلی ثبت شده در نظر گرفته میشود

-تیمهایی که بخشی از مسیر را طی کرده اند، بعد از تیمهایی که مسیر را کامل طی کرده اند رتبه بندی میشوند.

-در صورتی که ربات در نقطه تماما مشکی پایانی نایستد، 5 ثانیه به رکورد آنها اضافه میشود

تیمی برنده است که مسیر کامل را در کمترین زمان ممکن طی کند.

امتیاز ویژه : تیم هایی که از چسب دو طرفه و یا هر چسب دیگری برای اصطکاک و چسبندگی چرخ ها و تایرهای خود با زمین مسابقه استفاده نکنند، امتیاز ویژه ای به آنها تعلق میگیرد به این صورت که زمان نهایی آن رکورد در 0.8 ضرب میشود. مثلا اگر آن رکورد را در 20 ثانیه طی کرده باشد ، زمان 16 ثانیه برای آن تیم ثبت میگردد.

 

در موارد پیش بینی نشده در قوانین ، نظر نهایی با داوران و کمیته فنی میباشد.

در این رشته ماشین‌هایی که نیروی محرکه‌ی آن‌ها توسط مواد و واکنش‌های شیمیایی تأمین می‌شود شرکت می‌کنند و زمان و مسافت طی شده توسط هر ماشین رتبه‌ی آن را تعیین می‌کند. هدف از انجام مسابقه نمایش توانایی کنترل یک واکنش شیمیایی است. دانش آموزان شرکت کننده در این رشته می بایست قوانینی را رعایت کنند که به شرح زیراست:

قوانین مسابقه کمیکار

 1.واكنش‌های شیمیایی كه استفاده از آن‌ها مجاز نمی‌باشد به شرح زیر است:

  • واكنش‌هایی كه باعث پخش دود یا مه مواد سمی درفضای اطراف‌گردد؛
  • واكنش‌هایی كه باشعله همراه است؛
  • واکنش‌هایی که احتمال انفجار به علت خروج سریع گاز، مایع یا هر عامل دیگری در آن‌ها وجود داشته باشد؛
  • واکنش‌هایی که منجر به حوادثی از قبیل انفجار، صدای ناهنجار، نشت و ریزش مواد و آب شود، سبب حذف دست سازه از مسابقه می‌گردد؛
  • واکنش‌هایی که خروجی آن ها به صورت جت گازهای داغ می باشد.
  1. استفاده از منابع انرژیبه جز سوخت شیمیایی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌های خشک، لیتیم پلیمر و دیگر باطری‌های تجاری و صنعتی موجود در بازار و به طور كلی نیروی محرکه خارجی ممنوع می ‌باشد.
  2. حركت ماشین بایستی به وسیله ی واكنش شیمیایی كنترل گردد و استفاده از وسایل كنترل از راه دور و موارد مشابه ممنوع است.

مكانیزم‌هایی مثل هل دادن یا كوک كردن، چرخاندن چرخ‌ها به وسیله‌ی دست، استفاده از تكیه‌گاه و وارد كردن ضربه برای شروع حركت مجاز نمی‌باشد. همچنین  استفاده از پیش‌ران یا رانشانه که از تخلیه‌ی گازها و مایعات (جت گاز) برای نیروی محرکه بهره می‌برند، ممنوع می‌باشد.

  1. زمان توقف می­بایست توسط یک فرآیند شیمیایی تعیین ­گردد، استفاده از انواع ترمز های صرفا مکانیکی و الکتریکی برای توقف واکنش شیمیایی یا قطع نیروی محرکه واکنش اکیدا ممنوع می­باشد و فرآیند تعیین کننده در توقف الزاما بر اساس یک فرآیند شیمیایی می­باشد.
  2. استفاده از هرگونه سنسور الکتریکی اعم از نوری، صوتی و.... خطا محسوب شده و موجب حذف تیم از مرحله عملکرد می‌گردد.
  3. استفاده از جرقه، شعله کبریت و ... برای شروع واکنش تنها در صورتی مجاز است که این اجزاء پس از ایجادجرقه از ماشین جدا شده و جزء ماشین محسوب نگردد.
  4. اجزای هر ماشین ساخته شده بایستی در جعبه ای به ابعاد 20*30*40 سانتی متر مکعب جای بگیرد این مورد با قرار دادن اجزا ماشین در جعبه ای با این ابعاد، توسط هییت داوران چک میگردد. حداقل ابعاد کمیکار قابل قبول 10*20*30 سانتی متر مکعب می باشد. لازم به توضیح است که اجزای جدا شده ماشین برای احراز این امر، باید قابلیت اتصال مجدد بدون صدمه رساندن جدی به کار آرایی ماشین را داشته باشند. مسائلی از قبیل شکستن اجزا، جدا کردن جوش ها و .... غیر قابل قبول است و در صورت عدم رعایت این موارد، 1 متر خطای اولیه در محاسبات خطا لحاظ خواهد شد. لازم به ذکر است برای جدا کردن و اتصال مجدد اجزا در صورت لزوم، می­بایست صرفا با دست و یا ابزارهای ساده نظیر آچار انجام گیرد. اگر از ابزارهای غیر متعارف مانند فرز و ... استفاده گردد، امتیاز منفی فوق الذکر لحاظ خواهد میگردد.
  5. مسئولیت انتقال ماشین، مواد شیمیایی و ابزار مورد نیاز از قبیل ترازو و وسایل آزمایشگاهی به محل مسابقه و رعایت موارد ایمنی با تیم شركت‌كننده خواهد بود.
  6. استفاده از سیستم های جت گاز بدون مسائل ایمنی ( شیر اطمینان، گواهی فشار مخزن و...) به خصوص برگه سلامت کپسول ممنوع می باشد.
  7. استفاده از سیستم سیالی و سیستم هایی که با خروج سیال بدون تاثیر واکنش شیمیایی بوده باشد، ممنوع است.
  8. استفاده از رگلاتور جریان الکتریکی در هر قسمت کمیکار ممنوع می باشد.

قوانین برگزاری مسابقه عملکرد:

 این بخش از مسابقه که 60 نمره از 100 نمره مسابقات را در اختیار دارد، در 2 نوبت با یک بازه زمانی کوتاه برای استراحت تیم­های برگزار خواهد شد:

  1. ترتیب تیم­ها در مرحله قلق گیری با قرعه کشی مشخص شده و امتیاز این مرحله40% امتیاز کل مرحله عملکرد می­باشد(24 نمره از 60 نمره) و بقیه به بخش اصلی تعلق می­گیرد.
  2. در مرحله اصلی، امتیاز 60% کل مرحله می­باشد. ترتیب تیم­ها با توجه به رکورد ثبت شده در دور اول تعیین خواهد گردید. ترتیب تیم­ها بدین صورت خواهد بود که تیمی که بیشترین فاصله را تا خط پایان را داشته باشد، به عنوان تیم اول در مسابقه اصلی شرکت خواهد کرد. زمان حضور تیم اول در مرحله عملکرد اصلی با نظر داوران اعلام خواهد شد.

تبصره 1:تیم­هایی که مرتکب خطا شده و به هر دلیلی موفق به ثبت رکورد نشده باشند، پیش از تمامی تیم­ها، به همان ترتیب قرعه کشی انجام شده در مرحله اول عملکرد شرکت خواهند کرد.

  1. در دور دوم، امتیاز تیم­ها بر اساس فاصله ماشین از خط پایان مسابقه محاسبه خواهد شد و تیمی برنده است که کمترین فاصله را از خط پایان را داشته باشد(فاصله از خط پایان به صورت مطلق محاسبه شده و عبور ماشین از خط پایان یا نرسیدن آن به خط پایان تاثیری در نتیجه ندارد) و مبنای فاصله از خط پایان، موقعیت توقف ماشین می­باشد.

تبصره 2:نحوه محاسبه خطا به صورت زیر خواهد بود:

میزان خطای کل={(0.4*میزان خطای قلق گیری)+(0.6*میزان خطای عملکرد اصلی)}

  1. شکل زمین مسابقه به صورت زیر است. ماشین می­بایست در محدوده مورد نظر توقف کند. عدم توقف ماشین در محدوده تعیین شده، باعث حذف تیم خواهد شد. میزان انحراف قابل قبول از هر انتهای خط شروع (50 سانتمتر) 10 درجه می باشد.

5. قبل از انجام مسابقه ماشین ساخته شده توسط هیئت داوران بازبینی خواهد شد و به تیم­هایی که موارد ایمنی را رعایت نکرده باشند، حق شرکت در مسابقه داده نخواهد شد. همچنین هیئت داوران در هر مرحله از مسابقه عملکرد، مجاز به حذف ماشین از دور مسابقه به علت ایمن نبودن و خطر آفرین بودن آن می­باشد

6. میزان آب و مقدار مسافت(13-20 متر) در روز مسابقه با قرعه کشی تعیین می­گردد که میزان آب از 100 الی500 گرم با گام­های 100 گرم و گام­های مسافت، 50 سانتی متر خواهد بود.

7. پس از اعلام اسامی تیم­ها، هر تیم حداکثر 2 دقیقه برای حضور در جایگاه و راه اندازی ماشین زمان دارد (از آنجایی که وقت مشخص شده برای تولید سوخت مورد نیاز برخی از ماشین­ها کم­ می­باشد، لذا تمامی تیم­ها مجاز هستند سوخت خود را از قبل تهیه نموده و بر روی ماشین قرار دهند و لیکن تولید این سوخت بوسیله تیم باید توسط هیئت داوران محرز گردد). هر تیمی که زمان آماده سازی آن بیشتر از 2 دقیقه باشد، به ازاء هر 10 ثانیه زمان بیشتر، 5 سانتی­متر به فاصله مطلق از خط پایان افزوده می­شود.

8. ماشین­ها می­بایست مسافت معین شده را حداکثر بر حسب ثانیه طبق جدول زیر طی کنند. به ازاء هر 10 ثانیه زمان بیشتر، 5 سانتی­متر به فاصله مطلق از خط پایان اضافه می­گردد.

ردیف

مسافت(متر)

زمان(ثانیه)

ردیف

مسافت(متر)

زمان(ثانیه)

1

13-13.5

88

2

14-14.5

94

3

15-15.5

100

4

16-16.5

106

5

17-17.5

112

6

18-18.5

118

7

19-19.5

124

8

20

130

9. بعد از شروع به کار ماشین، حق دست زدن، هل دادن و ... وجود ندارد. در صورت مشاهده، تیم با نظر هیئت داوران از مسابقه حذف خواهد شد.

10. هنگام آماده سازی ماشین پشت خط برای راه اندازی، بیشتر از 3 نفر، حق حضور ندارند. همچنین، هنگام حرکت، تنها یک نفر حق همراهی ماشین را دارد. در صورت عدم توجه به تذکرات داوران در این موارد، تیم خاطی از مسابقه حذف خواهد شد.

11. اگر دو یا چند تیم به امتیازی مشابه برسند، تیمی که سریعتر مسافت طی شده پیموده است، عنوان برتر را کسب خواهد کرد.

امتیاز ویژه:

در قسمت عملکرد، بر روی وسط خط مقصد که به قید قرعه مشخص گردیده است، دو عدد توپ استاندارد پینگ پنگ با فاصله 30 سانتی متر، قرار داده می شود. در صورت برخورد کمیکار با این توپ، در احتساب خطای کمیکار، 100 سانتی متر کسر می گردد.

تبصره: اگر کمیکار بعد از برخورد با این توپ خطایی کمتر از 100 سانتی داشته و متوقف گردد، خطا صفر  خواهد بود و در صورتی که بعد از برخورد مسافت طولانی تری را طی نماید، مقدار خطای نهایی با احتساب امتیاز ویژه، لحاظ خواهد شد.

فایل ارائه:

در این بخش که 40 نمره را در اختیار دارد، دانش آموز می بایست در زمان مشخص شده، فایل PDF از اصول طراحی کمیکار خود را به همراه مستندات ممکن برای بروی سایت بارگزاری کند. این فایل می بایست شامل موارد ذیل باشد:

  • مقدمه
  • نحوه ساخت کمیکار
  • نحوه کنترل کمیکار

این فایل نباید بیشتر از 5 صفحه متن بگردد ( به علاوه 2 صفحه عنوان و نام خدا) و فونت تایپ آن می بایست نازنین 10 و تیترها، تیتر 12 باشد. فاصله خط ها از هم 1.5 و فاصله حاشیه ای از خط ها 2 در نظر نظر گرفته شود. بدیهی است عدم توجه به این معقوله موجب کسر امتیاز می گردد.

نکته1: زیست سازگاری واکنش های کمیکار، می بایست مستند قابل بررسی باشد.

این فایل، 50% از نمره در نظر گرفته شده برای بخش ارائه است( 20 نمره از 40 نمره)، الباقی نمره تئوری روز مسابقه با پرسش از شرکت کنندگان تعیین می گردد.

الف- اهداف برگزاری مسابقات معماری در سطح دانش‌آموزی و معیارها:
برگزاری مسابقات معماری، خصوصا در دهه گذشته شاهد به وجود آمدن یک موج مثبت در میان معماران، مخصوصا معماران جوان شده است؛ حال با رشد معماری در مدارس و مستعد شدن دانش آموزان در گرایش معماری، جهت شناسایی، ارزیابی و معرفی آنها به این حوزه باعث اشاعه ارزش های معماری شده است، جریانی که در نهایت به فرهنگ سازی در معماری منجر شود. از این رو تأکید برگزاری مسابقه و سنجش فعالیت‌های دانش آموزان در این حوزه طالب معیارهاییست چون:
خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری های نوین ساختمان؛
مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از جمله : محدودیتهای اقتصادی، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازه‌ها، ضوابط و رویه های قانونی (به ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و …؛
دقت و نوآوری در طراحی جزئیات؛
ارائه مبانی نظری؛
توجه هرچه بیشتر به نحوه‎‌ی ارائه و در ضمن آن توجه به مهارت های آفرینش بیانی؛
توجه بیشتر به مدارک فنی معماری ارائه شده شامل: (پلان، نما و مقاطع)
توجه به اطلاعات تکنیک ساخت و بررسی اطلاعات سازه‌ای، دانش آموزان؛
توجه به ارزش‌های هنری فعالیت‌های صورت گرفته شده؛
توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی، ارزش‌های زیست محیطی و تعهدات اجتماعی؛
توجه به مواجهه خلاقانه یا مشکلات خاص پروژه از جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص محدوده مورد مطالعه از نظر ابعاد و اندازه‌ها، ضوابط و روییه‌های قانونی، دشواری‌های فنی و ...

ب-قوانین:
قوانین عمومی بخش معماری و ماکت سازی:
تعداد نفرات شرکت کننده مجاز در هر گروه 2 الی 5 نفر می‌باشد و لازم به ذکر است که جهت نتیجه هر چه بهتر لازم است که پرسش‌ها و یا ارائه حضوری توسط شرکت کنندگان، توسط تمامی افراد صورت پذیرد؛
پی نوشت 1: گروهی بودن شرکت کنندگان و الزام آن از طریق آیین نامه مسابقات، برای دانش آموزان علاوه بر آشنایی با کارگروهی، درک متقابل و شیوه مذاکره را بدنبال خواهد داشت؛ و بدیهی است فعالیت گروهی، آموزش و در نهایت ارزش گذاری بر آن، خود نوعی آموزش تلقی می‌شود و چه در دنیای حرفه ای معماری و چه در مابقی گرایش‌ها، دانش آموزان را به تعالی می‌رساند.
پی‌نوشت 2: تعداد نفرات شرکت کننده هیچ تاثیری در نتایج داوری نخواهد داشت.
پاسخگویی به پرسش داوران تنها توسط اعضای گروه انجام می‌شود و هر گونه دخالت مشاور یا دبیر راهنما سبب حذف گروه خواهد بود؛
هر گروه میبایست پروژه خود را به صورت شیت( تابلو نمایش)، پوستر و مقاله ارائه کند. این ارائه لازم است قبل از شروع مسابقه توسط داوران جهت بررسی کارها صورت پذیرد؛
در بخش پژوهش‌ معماری، مقالات ارائه شده ، قبل از فرایند داوری، توسط تیم داوری مطالعه میشود که باید شامل مواردی چون: فهرست، کلید واژه، وسایل و ابزار لازم و روش کار، مقدمه، بیشینه پژوهش، چکیده مطالب، تجزیه و تحلیل مبانی نظری، تحلیل سایت، توصیف طرح (تصاویر ماکت)، نتیجه گیری و منابع باشد؛
پی نوشت: آلبوم آ3 جهت ارائه مدارک، جداگانه تحویل گرفته شود.
ارائه شیت یا به بیانی دیگر تابلوی مدارک باید علاوه بر ارائه مدارک، انتقال سریع یک موضوع را در برگیرد و به پیوست آن خلاصه بودن، سادگی، بداعت، ترکیب بندی و طرح مناسب مورد ارزش قرار بگیرد؛

در نتیجه نحوه امتیاز دهی به شرح زیر باشد: (مدت زمان ارائه هر گروه 10 تا 15 دقیقه در نظر گرفته میشود)
ارائه و سمینار ( آفرینش کلامی) : 15 امتیاز (آنلاین)
پیشبرد گروهی پروژه: 7.5 امتیاز
فرم بنا (طراحی پلان، نما، مقاطع با در نظر گرفتن مقیاس) : 15 امتیاز
عملکرد بنا (پاسخدهی مناسب به نیازها) : 15 امتیاز
تحلیل سایت (اقلیمی، فرهنگی-اجتماعی و ...): 7.5 امتیاز
توجه به تکنیک ساخت و شناخت مواد و مصالح: 7.5 امتیاز
توجه به مبانی زیبایی شناسی: 5 امتیاز
مقاله: 12.5 امتیاز (حداقال 15 روز قبل از مسابقه جهت بررسی داوران، در سایت‌های مربوطه بارگزاری شود)
ماکت: 12.5 امتیاز (تصویر ماکت در زوایا مختلف در پاورپوینت و مقاله ارائه شود)
تابلو نمایش یا پوستر: 2.5 امتیاز
در مجموع میزان امتیاز کسب شده 100 امتیاز می‌باشد. لازم به ذکر است خلاقیت در هر کدام از موارد ذکر شده، امتیازها را تا 5 نمره افزایش میدهد.

قوانین مسابقات راکت آبی

مسابقه راکت آبی برای هر تیم با یک پرتاب انجام می شود و در صورت زمان کافی پرتاب دوم هم انجام می شود.

مشخصات و محدودیت های راکت:

  1. نیروی پیشران فقط و فقط می بایست بر مبنای موتور راکت آبی (آب و فشار هوا) باشد، استفاده از هر نوع نیروی پیشران دیگر ممنوع است.
  2. حداکثر فشار مجاز برای راکت ها 10 Bar است. لطفاً دقت کنید که بطری های کوکاکولا تحت فشار داخلی 12 Bar می ترکند و بطری های دلستر در حوالی 15 Bar. بطری های آب معدنی و دوغ و دیگر نوشیدنی ها حوالی 5 Bar می ترکند. پس لطفاً در انتخاب بطری متحمل فشار، یا همان Engine راکت خود دقت کافی را مبذول فرمایید.
  3. هر تیم می تواند کمپرسور خود را در روز مسابقه همراه داشته باشد، در غیر این صورت باید تیم شرکت کننده، سیستم اتصال هوای سکوي پرتاب خود را به کمپرسور مسابقات تطبیق دهد. (کمپرسور مسابقات دارای سرباد استاندارد، برای بادکردن والف می باشد.)
  4. استفاده از قطعات فلزی در بدنه بیرونی راکت ممنوع است.
  5. ابعاد و وزن راکت محدودیت ندارد.
  6. کیت های آماده برای راکت و سیستم چتر آن نباید استفاده شود.

معیار های امتیاز دهی:

 

زمان اوج گیری

زمان بازگشت   (پس از باز شدن چتر)

زیبایی

خلاقیت

عدم انحراف

مستندات

لانچر دست ساز

امتیاز

زمان × 10

زمان × 20

10

15

15

50

50

 

توضیحات:

زمان اوج گیری، بر حسب ثانیه محاسبه شده و مربوط به لحظه شلیک راکت تا رسیدن به بالاترین نقطه پرواز می باشد.

زمان بازگشت، پس از رسیدن راکت به ارتفاع اوج خود و باز شدن چتر آن، داوران زمان دوم را اندازه گیری  می کنند تا راکت با زمین یا مصادق آن ( مانند درخت و پشت بام و یا هر مانع دیگر) برخورد کند. نکته مهم اینست که در صورت باز نشدن چتر امتیاز این بخش محاسبه نمی گردد.

  مستندات، معمولاً یک هفته قبل از مسابقه، مستندات دریافت می شود. در روز ارائه، همراه داشتن خود راکت، لانچر دست ساز (در صورت وجود)، نقشه سه نمای راکت به همراه دفترچه مستندات ضروری می باشد. ملزومات مستندات از قرار زیر است:

  • مجلد بودن دفتر چه
  • فهرست دار بودن دفترچه
  • شماره دار بودن صفحات دفترچه
  • حداقل تعداد 5 عکس از روند ساخت راکت ( و یا لانچر آن) در دفترچه موجود باشد
  • و نهایتاً عکسی که سازندگان راکت را در کنار نمونه نهایی نشان دهد.

همراه داشتن موارد زیر در بخش مستندات دارای امتیاز مضاعف می باشند:

  • ارائه فایل دفترچه با فرمت Pdf
  • ارائه فیلم مستندات ( شامل مراحل ساخت، تست و عیب یابی)
  • ارائه بروشور، کاتالوگ یا پوستر
  • ارائه کلیه فایلها بر روی CD

قوانین مسابقات گلایدر دست پرتاب

 هر تیم می تواند دو پرتاب داشته باشد. در صورت وجود زمان، ممکن است پرتاب سوم نیز محقق گردد، که در این باره مسئولین برگزاری مسابقات نظر خواهند داد.

مشخصات و محدودیت های گلایدر دست پرتاب:

  1. دهانه بال گلایدر باید بین 100 سانتی متر تا 200 سانتی متر باشد.
  2. بال گلایدر باید دارای ساختار سازه ای باشد (ریب Rib و اسپارSpar) و گلایدرهای با بال توپر نمی توانند در مسابقات شرکت کنند.
  3. استفاده از هواپیماهای گلایدر آماده ممنوع می باشد.
  4. استفاده از هرگونه نیروی پیشران غیر از نیروی دست ممنوع می باشد.
  5. استفاده از هر گونه جسم سخت و فلزی خطر ساز در محیط بیرونی گلایدر ممنوع می باشد. (وزنه تعادل باید درون بدنه قرار گیرد.)
  6. برد گلایدر به صورت فاصله عمودی از محل پرتاب تا اولین نقطه برخورد با زمین محاسبه می شود. سرش روي زمين فاقد امتياز است.
  7. انحراف از مسیر مستقیم مطلوب نیست و مطابق جدول ذیل به ازای هر متر انحراف از خط مرجع، مقداری امتیاز منفی به همراه خواهد داشت.
  8. فرود ايمن و سالم‌ماندن گلايدر در امتياز نهايي موثر است.
  9. در صورتیکه گلایدری به انتهای سالن مسابقات برخورد کند، ارتفاع برخورد آن اندازه گیری شده و متعاقباً لحاظ می شود.
  10. استفاده از خلبان خود کار برای پرواز بهینه مطلوب نیست. سطوح کنترلی Elevator، Rudderو Aileron در این سامانه مجاز به عمل نیستند و مکانیزم بال زدن برای ایجاد Lift (مانند آنچه در هواپیماهای بالزن استفاده می گردد) ممنوع است.

 

معیار های امتیاز دهی:

 

برد(متر)

زمان(ثانیه)

ارتفاع از سطح زمین (متر)

انحراف(متر)

مستندات

امتیاز

برد × 5

زمان×10

ارتفاع از سطح زمین ×7

انحراف × 6-

50

در صورتی که نسبت منظری تیمها، بین 8 الی 12 باشد، به هر تیم 10 امتیاز مثبت اضافه می گردد

توضیحات:

  ملزومات مستندات از قرار زیر است:

  • مجلد بودن دفتر چه
  • فهرست دار بودن دفترچه
  • شماره دار بودن صفحات دفترچه
  • حداقل تعداد 5 عکس از روند ساخت گلایدردر دفترچه موجود باشد.
  • و نهایتاً عکسی که سازندگان گلایدر را در کنار نمونه نهایی نشان دهد.

همراه داشتن موارد زیر در بخش مستندات دارای امتیاز مضاعف می باشند:

  • ارائه فایل دفترچه با فرمت Pdf
  • ارائه فیلم مستندات ( شامل مراحل ساخت، تست و عیب یابی)
  • ارائه بروشور، کاتالوگ یا پوستر

قوانین برگزاری مسابقه

  1. حضور حداقل یک نفر از اعضای گروه در روز مسابقه جهت ارائه الزامیست
  2. ارائه هر پروژه حداکثر 10 دقیقه می باشد و در صورت در خواست هر گروه برای زمان اضافه، به ازای هر دقیقه 5 امتیاز کسر می گردد.
  3. هر تیم باید یک فایل ارائه آماده داشته باشد. درج لوگوی مسابقات، در فایل الزامیست. در فایل ارائه، اسکچ دستی، طرح سه بعدی ایده نهایی، در فایل ارائه باشد. درج نام و نام خانوادگی اعضا، نام مدرسه، مقطع تحصیلی و نام دبیر راهنما را حتما در فایل درج نمایید. در صورت عدم رعایت، فایل حذف گردد.

 شاخص‌ها و معیارهای داوری آثار شامل موارد اصلی زیر است:

معیار ارزیابی

شرح معیار

امتیاز

اصالت طرح

طرح در فرم ظاهری دارای اصالت است و کپی شده از طرح یا محصولی در زمینه ی مشابه خود نیست.(بله=100 / تاحدی=50 / نه=0)

0-100

روند و فرآیند طراحی

روند ارائه شده برای طراحی محصول مطابق با فرآیندهای طراحی صنعتی و توسعه محصول (کشف نیاز،تعریف و هدف پروژه، روند تحقیق، ایده‌پردازی، روند توسعه طرح، نقشه کشی ، مدلسازی‌ کامپیوتری،نمونه‌سازی‌ها، ارزیابی ،تست میدانی) می باشد.شرکت کنندگان می‌توانند گزارش این بخش را به صورت مجزا پی دی اف ضمیمه نمایند.(هر مرحله 10 امتیاز)

10*10

خلاقیت و نوآوری در

ایده و فرم

طراح برای حل مسأله خود ایده ای داشته که رایج نبوده ، کمتر مشابهی داشته یا برای چنین نیازی استفاده نمی شده است(50 امتیاز)

طراح در روند حل مسأله خود و به عنوان نمونه نهایی فرمی را پیشنهاد داده که ضمن کارآیی، پیش از آن رایج نبوده یا کمتر مشابهی داشته است(50 امتیاز)

50+50

زیبایی شناسی

طراح توانسته فرم نهایی محصول را متعادل،یکپارچه،متناسب(در ابعاد)،با رنگ و پوشش خوب و تمیز ارایه دهد(هر ویژگی20 امتیاز)

20*5

ارگونومی

طراح محصول نهایی خود را متناسب با انسان(کاربر تعریف شده در مسأله) ارایه داده است و راحتی و سلامتی او را برای استفاده در نظر گرفته است.(راحتی در استفاده:50 / سلامتی فیزیکی و شیمیایی و روانی:50)

50+50

بسته بندی و شیوه حمل و ارایه

طرح نهایی برای استفاده و حمل و نقل دارای بسته بندی مناسب و زیباست.(بسته بندی دارد:25 امتیاز / بسته بندی زیبا و متناسب است:25 امتیاز)

25+25

طراحی سبز

طرح نهایی دارای ویژگی های طراحی پایدار و سبز است: از مواد طبیعی ساخته می شود:20 امتیاز / پس از استفاده و پایان عمر محصول، قابل بازیافت و استفاده دوباره به هر شکلی است: 20 امتیاز

20+20

پرزنت و شیوه ارایه طرح

طراح می بایست همه مراحل مطالعه و طراحی خود را در دو بخش ارایه ی پاورپوینت(حداکثر 20 اسلاید و 20 دقیقه) + ارایه شیت های مقوایی(حداقل 2 شیت 50*70) + ارایه نمونه نهایی محصول(ماکت یا پرینت سه بعدی یا ...) عرضه نماید.

20+20+20

  • قوانین ساخت:

الف) مصالح:

برای ساختن انواع مختلف سازه ماکارونی ، تیم های شرکت کننده فقط و فقط مجاز به استفاده از ماکارونی و چسب طبق شرایط زیر می باشند:

  1. مصالحی غیر از ماکارونی و چسب به کار نرود. شرکت کنندگان مجاز به استفاده از هر نوع ماکارونی تولید کارخانه و با مارک تجاری می باشند با حداکثر قطر 2.8 میلیمتر اسمی.

2 .ماکارونی ها نباید تحت هیچ گونه تغییر شیمیایی یا تغییر در ساختار قرار گیرند.

3. داخل ماکارونی های توخالی، تحت هیچ شرایطی نباید ماده دیگری، حتی ماکارونی عبور کند.

4. تنها قسمتی که در آن می توان از ماده ای به غیر از ماکارونی و چسب استفاده کرد، ریسمان بارگذاری می باشد.

نصب ریسمان در سازه قبل از شرکت دادن سازه در مسابقه، باید توسط گروه انجام شده باشد.

ریسمان های بارگیری می توانند از جنس طناب، سیم. نخ و... باشند. استفاده از هر نوع جنسی بلامانع است.

ریسمان سازه در واقع نوعی کابل محسوب میشود یعنی فقط نیروی کششی تحمل می کند.

طول پایین آمدگی ریسمان بارگذاری نباید بیش از 15 سانتی متر باشد.

نخ یا طناب یا ریسمان استفاده شده نباید خاصیت ارتجاعی داشته باشد (افزایش پایین آمدگی در حین بار گذاری باید کمتر از 5 سانتیمتر باشد).

ریسمان ها باید توسط شرکت کنندگان قبل مسابقه تراز شده باشند.

ریسمان باید طوری نصب شده باشد که از درون آنها قلاب وزنه  به قطر 1 سانتیمتر عبور کند.

5. چسب های قابل استفاده عبارتند از:

دوقلو

SUPER GLUE

چسب قطره ای

ب) ابعاد:

* نقشه ساخت برعهده تیم شرکت کننده می باشد

  1. حداکثر طول مجاز پل45 و حداقل آن 38 سانتی متر می باشد. توجه داشته باشید که فاصله ی لبه به لبه ی تکیه گاه 38 سانتی متر می باشد. بنابراین برای این که پل بتواند روی تکیه گاه مستقر شود باید طولی بیش تر از38 سانتی متر داشته باشد.

2.حداکثر ارتفاع مجاز پل از سطح تکیه گاه 20سانتی متر می باشد.

  1. حداکثر ارتفاع مجاز برای پایین آمدگی پل 15سانتی متر می باشد( با احتساب ریسمان).

4.حداکثر عرض مجاز پل 10 سانتی متر (با احتساب تکیه گاه) می باشد. (نیازی به عبور مکعب در عرشه پل نیست)

پ) وزن

قبل از بارگذاری، پل ها وزن خواهند شد و تنها به پل هایی مجوز بارگذاری داده خواهد شد که حداکثر 30 گرم اضافه تر از وزن مجاز رشته ی موردنظر باشد. لازم به ذکر است که برای سازه ای که وزن آن در این

بازه قرار گیرد یعنی از 1 تا 30 گرم اضافه تر از حد مجاز باشد امتیاز منفی در نظر گرفته خواهد شد که میزان امتیاز منفی توسط داوران منظور می گردد.

وزن ریسمان بارگذاری جزو وزن سازه محسوب می شود.

در سازه با گرایش هدفمند، وزن سازه ماکارونی نباید بیش  از 100 گرم باشد.

ت)ساخت سازه ماکارونی

  1. رشته ها باید تنها در محل گره (اتصالات) چسب خورده باشند و طول آن ها در مناطق موازی و مماس به چسب آغشته نباشد.

در چسب كاری دقت لازم به عمل آید تا چسب مربوط به اتصالات، بیش از حد مجاز روی اعضا نیاید.

مقدار طول مجاز برای چسب کاری حداکثر 25% طول هر عضو بوده یعنی حداقل طولی که باید عاری از چسب باشد 75% طول هر عضو می باشد.

 ولی در هر صورت مقدار چسب در هرگره (اتصال هر عضو یا بیشتر را در یک نقطه گره می نامند)  نباید از 2.5 سانتیمتر بیشتر باشد. هرگونه چسب کاری اضافه امتیاز منفی دارد واز امتیاز نهایی کاسته می شود.

  1. منعی برای عبور رشته ها از روی هم وجود ندارد و اعضا می توانند بدون اینكه در محل برخورد تشكیل گره دهند و نیاز به چسب باشد از روی هم عبور كنند.

لزومی به قطع عضو در گره وجود ندارد.

ماکزیمم طول مجاز (قطر) چسب کاری در محل گره (های)  مرکزی 70میلیمتر می باشد.

در نقاطی که چند عضو با طول های متفاوت به هم می رسند ملاک طول چسب کاری ¼  طول کوتاه ترین عضو می باشد.

 

ث-تکیه گاه

تکیه گاه بخشی از سازه است که روی دستگاه بارگذاری قرار می گیرد.

در محل تکیه گاه هیچ محدودیتی در تعداد گره ها وجود ندارد.

در هنگام بارگذاری و یا ساخت در محل تکیه گاه ها نباید از هیچگونه مواد اضافی (مانند سکه، کاغذ، پلاستیک و..) در زیر گره ها استفاده شود لذا مسئولیت تراز بودن سازه بر عهده ی شرکت کننده می باشد، پایه های بارگذاری مسابقه تراز می باشد.

 استفاده از چسب حرارتی یا هریک از مصالح مجاز، برای تراز کردن تکیه گاه بلامانع است

شرایط مسابقه کارگاهی

این مسابقه بصورت کارگاهی با شرایط زیر برگزار می شود:مدت زمان ساخت از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۳:۳۰ می‌باشد.
ماکارونی در دو سایز ۲.۸ و ۱.۷ به تیم ها داده میشود.
*به جز ماکارونی و چسب ۱۲۳ که از طرف تیم برگزاری به تیم ها داده میشود. بقیه لوازم و ملزومات ساخت سازه را هر تیم میبایست همراه خود بیاورد.

تیم ها فقط مجاز به استفاده از چسب ۱۲۳ و ماکارونی موجود در محل مسابقه هستند و این دو مورد را نمی‌توانند همراه خود بیاورند.

ارتباط بصورت تلفنی و حضوری با دبیر راهنما برای شرکت کنندگان آزاد است. بصورتی که دبیر وارد محوطه کارگاه نشود.
لوازم «پیشنهادی» جهت همراه داشتن در روز مسابقه: 1)کاتر. 2)سمباده. 3)چسب پهن. 4)چسب کاغذی. 5)ریسمان. 6)گونیا. 7)پلات. 8)تخته یا شیشه. 9)انواع دیگر چسب نظیر چسب حرارتی در صورت نیاز

  • قوانین برگزاری مسابقه سازه ماکارونی

الف) شرایط بارگذاری

در این مسابقه ابتدا پل بر روی دستگاه بارگذاری قرار گرفته و بعد وزنه مورد نظر با استفاده از قلاب از سازه آویزان می شود.

برای اتصال ریسمان بارگذاری به پل محدودیتی در تعداد گره های اتصال ریسمان وجود ندارد  ولی باید توجه داشت که بارگذاری بدون شفت بوده و وزنه با یک قلاب به سازه آویزان خواهد شد.

بستن ریسمان بارگذاری به گره ای بالاتر گره ی مرکزی، تخلف محسوب شده و باعث حذف سازه خواهد شد.

بهتر است ریسمان ها از جنسی انتخاب شوند که در طول بارگذاری پاره نشوند. در صورت پاره شدن ریسمان ها بارگذاری متوقف می شود و پاره شدن ریسمان به منزله انهدام کل سازه است.

بارگذاری با وزنه 4 کیلوگرمی انجام میشود که هرسازه  باید 90 ثانیه آن را  تحمل کند.

از بین سازه هایی که توانستند در مدت ذکر شده وزنه را تحمل کنند، سازه ای مقام برتر را کسب می کند که وزن کمتری دارد.

اگر هیچ یک از سازه ها نتوانند 90 ثانیه وزنه را تحمل کنند، سازه ای مقام اول را کسب می کند که بیشترین زمان را دوام بیاورد.

پیش از شروع مسابقه سازه وزن می شود.

در طول مسابقه تیم شرکت کننده فقط می توانند از راهنمایی های مربی خود بهره مند شوند بدیهی است دخالت مربی در امر مسابقه منجر به کسر امتیاز یا حذف کامل تیم خواهد شد.

نکته مهم: در این گرایش هرتیم میتواند 2 سازه تحویل قرنطینه دهد. اما در اولین بارگذاری باید سازه سبکتر، از بین دو سازه خود را بارگذاری کند. فقط و فقط در صورتی که سازه سبکتر نتوانست وزنه را در زمان معین تحمل کند، نوبت برای بارگذاری سازه دوم (سازه سنگین تر)  اعلام میشود.

بدیهی است که هر  2 سازه باید در مدت زمان برگزاری کارگاه ساخته شوند و زمان اضافه ای جهت ساخت سازه دوم در نظر گرفته نشده است.

 

ب) دفاع از طرح

از امتیاز کل 70درصد مربوط به بارگذاری می‌باشد و 30درصد مربوط به نحوه‌ی دفاع اعضای گروه در مصاحبه‌ی اولیه و نحوه‌ی پاسخ‌گویی اعضای تیم شرکت‌کننده به پرسش‌های داور درباره‌ی طرح، تحلیل سازه و چگونگی و دلیل شکست پل و مستند سازی می باشد.

پیش و پس از انجام مسابقه و ثبت رکوردها، سازه‌ها به لحاظ اتصال گره، طرز ساخت، مصالح مورد استفاده و سایر موارد مشروح در آیین‌نامه مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت عدم تعارض تأیید می‌گردند.

تنها سازه هایی اجازه بارگذاری دارند که قبل از شروع اولین بارگذاری مسابقه، سازه خود را تحویل قرنطینه بدهند.

تصمیم گیری نهایی برعهده گروه داوری میباشد

الف- هدف برگزاری مسابقات پژوهشی در سطح دانش آموزی:
در واقع زمانی که سوالی در ذهن پژوهشگر شکل می‌گیرد در همان زمان هدفی هم شکل می‌گیرد. هدف پژوهش در واقع پاسخگویی به سوالی خواهد بود که در ذهن پژوهشگر شکل گرفته است. بسیاری از پژوهشگران عقیده دارند تا زمانی که هدفی وجود نداشته باشد، تحقیقی وجود نخواهد داشت.
به صورت کلی سه نوع هدف پژوهشی وجود دارد: اهدف کلی، اهداف جزئی یا ویژه و اهداف کاربردی:
هدف کلی : آن‌چه را که این پژوهش به صورت کلی به آن دست خواهد یافت را بازگو می‌کند.
اهداف جزئی یا ویژه : تجزیه هدف کلی به اهداف کوچک‌تر و جزئی‌تر است. فرضیه‌ها یا سوالات پژوهش طبق اهداف جزئی تدوین می‌شوند و اگر این اهداف جزئی و دقیق نباشند قابل آزمون نخواهند بود.
هدف یا اهداف کاربردی : این هدف، کاربرد عملی طرح پژوهشی انجام شده را در سطح جامعه نشان می‌دهد. در هدف کاربردی باید شرح دهیم که این پژوهش چه کاربردهایی دارد که ارزش صرف زمان و هزینه را دارا می‌باشد.

قوانین مسابقات پژوهشی:
• هر گروه میتواند حداکثر از سه نفر تشکیل گردد.
• لازم است درصد مشارکت هر کدام از اعضای گروه مشخص شده باشد.
• مقالات ارائه شده باید براساس فرمت مقالات علمی که در ذیل این آیین نامه آمده است، تهیه و تدوین گردند.
• طرح های ارائه شده باید در یکی از زیرگروه‌های داوری زیر قرار گرفته و طراحان باید در زمان ثبت نام، زیرگروه داوری خویش را مشخص نمایند.
• در پژوهش هایی که به همراه مقاله ، دست سازه نیز وجود دارد، ارسال یک فیلم با مدت زمان 3 تا 5 دقیقه با فرمت MP4 جهت نمایش دست‌سازه و نحوه عملکرد ویا تاثیرات آن با گویش حداقل یکی از اعضای گروه، به همراه مستندات دیگر از قبیل فایل Word و PDF مقاله ، لازم است.

گروه‌های داوری:
1- فنی مهندسی (مکانیک، مکاترونیک، عمران و...)
2- علم مواد (مهندسی مواد متالورژی، نانو مواد و....)
3-برق و الکترونیک
4-زیست( پزشکی، دامپزشکی، گیاهان دارویی و....)
5-مهندسی پزشکی (تجهیزات پزشکی، پیراپزشکی، توانبخشی)
6-هنر و معماری
7-علوم انسانی(علوم اجتماعی ، علوم اسلامی ، روانشناسی ، تاریخ و ..)
8-فناوری اطلاعات (IT و IOTو...)
9-علوم پایه (ریاضی، فیزیک، ژئو فیزیک، اختر فیزیک، و....)
10-شیمی( شیمی، مهندسی شیمی، داروسازی و...)
11- تولید محتوا با پایتون

12-سایر

تبصره: در صورتی که در گروه فنی مهندسی و علوم پایه و... تعداد شرکت کنندگان به حد مطلوبی برسد، گرایش ها به صورت مجزا برگزار می گردد.

دانلود راهنمای نگارش مقالات (به جز گرایش‌های هنر و علوم انسانی)

دانلود راهنمای نگارش مقالات (گرایش‌های هنر و علوم انسانی)

دانلود راهنمای نگارش مقالات (پایتون)